Prowadzenie własnej działalności wiąże się z wieloma niebezpieczeństwami, które mogą mieć negatywny wpływ na płynność finansową firmy. Części z nich możemy jako przedsiębiorcy skutecznie zapobiegać m.in. poprzez świadome kontrolowanie budżetu czy planowanie wydatków. Istnieją jednak pewne niezależne od nas sytuacje, które narażają stabilność finansową przedsiębiorstwa na próbę. Jedną z takich możliwości jest niewypłacalność kontrahentów. Jak sobie z nią radzić i czy można się przed nią zabezpieczyć? Jak się okazuje – tak.
Niewypłacalność kontrahentów – skutki
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy rodzaju branży, niewypłacalność kontrahentów może mieć poważne konsekwencje dla każdej działalności. Wpływają one zarówno pośrednio, jak i bezpośrednio na całokształt funkcjonowania firmy. Podstawowym problem może się okazać zachwianie płynności finansowej, co może skutkować brakiem środków do pokrycia bieżących opłat. W rezultacie tracicie nie tylko zaufanie i wiarygodność wśród odbiorców, ale również wśród przyszłych partnerów biznesowych.
Co więcej, każde długotrwałe problemy finansowe mają negatywny wpływ na zdolność kredytową firmy. Niewypłacalność kontrahentów może więc w dłuższej perspektywie utrudnić, jak nawet uniemożliwić pozyskanie kredytu.
Przedsiębiorstwa w celu minimalizowania skutków niewypłacalności kontrahentów stosują przeróżne strategie. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań stał się na przestrzeni ostatnich lat faktoring. Czym jest i kiedy warto go rozważyć?
Czym jest faktoring?
Faktoring to tzw. finansowanie dłużne, które polega na sprzedaży nieprzeterminowanych wierzytelności firmie faktoringowej. W rezultacie otrzymujecie natychmiastową płatność, podczas gdy faktor przejmuje obowiązek windykacji dłużnika. Może on przyjmować różne formy, a do podstawowych rodzajów należy faktoring pełny (w tym przypadku faktor bierze na siebie ryzyko niewypłacalności kontrahenta) oraz tzw. faktoring z regresem (cała odpowiedzialność zostaje po stronie przedsiębiorcy).
Taka forma finansowania gwarantuje więc szybki przepływ pieniędzy, co w oczywisty sposób poprawia Waszą płynność finansową. Jak się jednak okazuje, faktoring może zrobić dla Was jeszcze więcej, a odpowiednio prowadzony potrafi przerodzić się w prawdziwą tarczę przed niewypłacalnością klientów.
Faktoring a niewypłacalność kontrahentów
Jeżeli więc borykasz się z problemami spowodowanymi kłopotami finansowymi kontrahentów, faktoring może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Dodatkowo zyskujesz:
- Profesjonalna windykacja
Firmy faktoringowe oferują specjalistyczne działania windykacyjne, które pozwalają odzyskać należności w szybkim tempie. Dla Was oznacza to dodatkową ilość czasu, którą będziecie mogli przeznaczyć na podstawową działalność firmy. Należne pieniądze znajdą się na Twoim koncie już niedługo po sprzedaży faktury, a pozyskane w ten sposób środki będziecie mogli zagospodarować według aktualnych potrzeb swojej firmy.
- Minimalizacja ryzyka
Wiele firm faktoringowych oferuje swoim klientom coś więcej niż tylko zakup ich wierzytelności. Faktorzy mogą się dodatkowo zająć selekcją kontrahentów i wyborem tych, których niewypłacalność jest najmniej możliwa.
- Wsparcie profesjonalistów
Zdecydowanie się na usługi faktoringowe pozwoli Wam ściągnąć z siebie ryzyko niewypłacalności klientów. Odpowiednio dobrany faktor to prawdziwy profesjonalista, który nie tylko zajmie się Twoimi należnościami, ale również pomoże ocenić rzeczywisty stan finansowy firmy.
Czy faktoring zda egzamin?
Jak widzimy, korzyści płynące z faktoringu pozwolą Wam osiągnąć płynność finansową, przy jednoczesnym wsparciu działania przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że każda usługa faktoringowa jest od siebie inna. Warto więc dokładnie przeanalizować swoje potrzeby tak, aby czerpać z niej jak najwięcej korzyści. Przekazując ciężar odpowiedzialności za niewypłacalność odbiorców na faktora zyskujesz nie tylko płynność finansową, ale również spokojną głowę oraz czas na realizacje celów biznesowych.