Rotacja zatrudnionych jest naturalnym procesem zachodzącym w niemal każdym przedsiębiorstwie. Prowadzenie rekrutacji, redukcja personelu czy wdrażanie nowych pracowników to zmiany, z którymi każdy zetknął się niejednokrotnie. Mimo że bardzo powszechne, tego typu sytuacje wiążą się ze stresem i mogą prowadzić do wielu komplikacji i problemów.
Onboarding to proces wyjątkowo często bagatelizowany przez pracodawców. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że obejmuje on jedynie wprowadzenie nowego pracownika do zespołu. Jak się jednak okazuje, istota onboardingu sięga głębiej i ma ogromny wpływ na całość funkcjonowania przedsiębiorstwa. Specjaliści są więc zgodni twierdząc, że każdy pracodawca powinien zatroszczyć się o odpowiednie wdrożenie nowych pracowników do swoich firm.
Jak należy go przeprowadzać, dlaczego jest ważny i jakie negatywne konsekwencje może za sobą nieść pominięcie tego kroku? Dziś przyjrzymy się temu tematowi nieco bliżej i odpowiemy na pojawiające się w tym temacie pytania.
Dlaczego onboarding jest ważny?
Onboarding, czyli proces wprowadzania nowego pracownika do organizacji, jest kluczowym elementem sukcesu każdej firmy. Nie jest to jedynie formalność czy procedura administracyjna – to strategiczne działanie, które ma istotny wpływ na efektywność zespołu, retencję pracowników oraz wizerunek firmy. Istnieje wiele powodów, dla których onboarding jest tak istotny. Przede wszystkim skupia się on na integracji nowych pracowników, co w następstwie prowadzi do poprawy produktywności pracowników oraz wydajności firmy.
Onboarding ma również wpływ na wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Pozytywne doświadczenia nowego pracownika w pierwszych dniach pracy mogą przyczynić się do budowy reputacji firmy jako miejsca, w którym warto pracować. Warto również pamiętać, że odpowiednia atmosfera w zespole zwiększa lojalność pracowników względem pracodawcy i sprawia, że są oni skłonni zostać w miejscu pracy na dłużej.
Etapy wprowadzania nowego pracownika
Odpowiednie wdrożenie pracownika do firmy przyniesie więc Waszym przedsiębiorstwom mnóstwo korzyści. Na jakich etapach warto się skupiać?
- Przygotowanie miejsc pracy
Należy zadbać o to, aby miejsce pracy nowego pracownika było przygotowane zgodnie z oczekiwaniami, zapewniając dostęp do niezbędnych narzędzi, technologii oraz materiałów, które są potrzebne do wykonywania powierzonych im obowiązków.
- Zapewnienie szkoleń
Organizacja szkoleń związanych z obowiązkami i procesami pracy oraz szkoleń dotyczących narzędzi, systemów oraz zasad i procedur firmy jest kluczowa dla szybkiego osiągnięcia pełnej produktywności przez nowego pracownika. Zadbaj więc o to, aby nowy zatrudniony już na początku swojej pracy posiadał odpowiednią wiedzę i umiejętności niezbędne do odpowiedniego wykonywania powierzonych mu zadań.
- Prezentacja zespołu
Nowy pracownik powinien mieć możliwość poznania członków zespołu oraz zapoznania się z kulturą i wartościami organizacji przed pierwszym dniem pracy. Spotkania integracyjne oraz prezentacje mogą pomóc w zrozumieniu dynamiki zespołu i roli nowozatrudnionego w grupie.
- Gwarantowanie wsparcia
W pierwszych etapach onboardingu główny obowiązek powinien dostarczenia wsparcia powinien być powierzony w ręce działu HR, który udzieli nowemu pracownikowi wszelkich niezbędnych informacji dotyczących benefitów, procedur firmowych oraz innych kwestii administracyjnych. Pomoc nie powinna się jednak kończyć tak szybko, a wiele przedsiębiorstw kontynuuje wsparcie na długo po przyjęciu nowych pracowników. Ważne okazuje się być zapewnienie wielu możliwości rozwoju, które pozytywnie wpłyną na Wasze relacje z zatrudnionymi.
O czym należy pamiętać
Dobrym dodatkiem w procesie onboardingu może okazać się przyporządkowanie mentora – osoby, która będzie służyła pomocą, wsparciem oraz pomocną dłonią w każdej trudnej sytuacji. W tej roli idealnie sprawdzi się doświadczony pracownik, który dobrze zna prowadzon przez Was firmę. Mentor pomoże nowozatrudnionemu wpasować się w codzienny rytm prac oraz przeprowadzi integrację z resztą pracowników.
Wiele przedsiębiorstw decyduje się również na prowadzenie regularnych spotkań sprawdzających, które mają na celu ocenę postępów w pracy oraz udzielenie wsparcia, szczególnie nowym pracownikom.
Jako pracodawca pamiętaj również o jasnym określaniu celów. Już przed zatrudnieniem pracownika określ swoje oczekiwania oraz opisz, czego będziesz oczekiwać od niego oczekiwać w pierwszych tygodniach jego pracy. Pomoże mu to w skupieniu się na obowiązkach, a co za tym idzie – w osiągnięciu lepszych wyników pracy.
Podsumowując…
Wprowadzanie nowego pracownika do zespołu jest procesem, który wymaga zaangażowania zarówno zatrudnionego, jak i całego zespołu oraz organizacji. Klarowny plan onboardingowy, odpowiednie wsparcie oraz komunikacja są kluczowymi elementami w zapewnieniu udanego wprowadzenia nowego członka firmy i jego szybkiej adaptacji w nowym środowisku pracy. Jeżeli w trakcie onboardingu zastosujecie się do wcześniej wypisanych wskazówek możecie mieć pewność, że nowy pracownik poczuje się dobrze w Waszej firmie.